Ahir al vespre el BOE va publicar el Reial Decret llei 10/2020, de 29 de març, pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte aliè que no prestin serveis essencials, per tal de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra el COVID-19.
Aquest nou decret incorpora mesures que busquen el màxim aïllament social i minimitzar el contacte entre les persones per contribuir a la contenció i disminució del risc de contagi. A més, han permès clarificar els dubtes que, d’ençà que es va decretar l’estat d’alarma, s’han generat, i analitzar millor l’afectació a les activitats pròpies del nostre col·lectiu.
El nou text restringeix al màxim la lliure circulació de les persones, centra el seu àmbit d’aplicació en les persones treballadores per compte aliè i, mitjançant annex, especifica aquelles que en queden expressament excloses, que, a trets generals, són totes aquelles la feina de les quals està vinculada a activitats o serveis que es consideren de caràcter essencial.
El present Reial Decret llei s’aplicarà “a totes les persones treballadores per compte aliè que prestin serveis a empreses o entitats del sector públic o privat i l’activitat de les quals no hagi estat paralitzada com a conseqüència de la declaració d’estat d’alarma establerta pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març”.
Així dons, en l’actualitat, ja no és possible seguir amb l’activitat a porta tancada, si bé és factible seguir amb el teletreball, sense cap mena de limitació, més enllà de la que, por raons intrínseques a la tasca o gestió de què es tracti, requereixin la mobilitat per la via pública.
D’acord amb aquesta nova normativa i d’ençà de la seva entrada en vigor, és dir, des d’avui mateix, el teu personal assalariat es pot acollir a un permís retribuït recuperable, de caràcter obligatori, entre el 30 de març i el 9 d’abril de 2020, ambdós inclosos. Alhora, conservarà el dret a la mateixa retribució que li hagués correspost en condicions ordinàries, inclòs el salari base i els complements salarials. Els treballadors que es vegin obligats a acollir-se a aquestes noves mesures, hauran de recuperar les hores de feina perdudes en el termini transcorregut entre l’endemà de l’aixecament de l’estat d’alarma i el 31 de desembre d’enguany.
En queden també expressament exclosos aquells treballadors que puguin seguir desenvolupant la seva activitat amb normalitat mitjançant teletreball o qualsevol altra modalitat no presencial de prestació de serveis.
Per últim, t’esmentem, per la incidència directa o indirecta que la normativa pot tenir per a la teva tasca, que han quedat excloses de l’aplicació de la normativa les següents persones:
- Les que treballen com a advocats, procuradors, graduats socials, traductors, intèrprets i psicòlegs i que assisteixin a les actuacions processals no suspeses pel Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19 i, d’aquesta manera, compleixin amb els serveis essencials fixats consensuadament pel Ministeri de Justícia, Consell General de Poder Judicial, la Fiscalia General de l’Estat i les comunitats autònomes amb competències en la matèria i plasmats en la Resolució del Secretari d’Estat de Justícia de data 14 de març de 2020, i les adaptacions que, si s’escau, puguin acordar-se.
- Les que presten serveis en despatxos i assessories legals, gestories administratives i de graduats socials, i serveis aliens i propis de prevenció de riscos laborals, en qüestions urgents.
- Les que presten serveis a les notaries i registres per al compliment dels serveis essencials fixats per la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública.